Wednesday 30 November 2016

INDUSTRI PERTANIAN (NOOR BAIDURI BINTI MD PUAD 237325)

Pendahuluan

Pertanian ialah pengeluaran makanan dan barangan melalui perladangan,penternakann, dan perhutanan. Ia merupakan perkembangan utama yang membawa kepada kebangkitan tamadun,dengan penanamn dan penternkan mewujudkan lebihan makanan dan seterusnya membolehkan pembagunan masyarakat yang lebih padat dan bestrata. Kajian pertanian yang digunakan di Malaysia dikenali sebagai Sains Pertanian Pertanian merangkumi pelbagai teknik dan bidang termasuk meluaskan tanah untuk bercucuk tanam dengan membina terusan dan membuat pengairan.
Sektor pertanian sememangnya merupakan sektor yang terpenting bagi negara-negara membangun seperti Malaysia, malah ia merupakan antara ciri terpenting yang membezakan status negara-negara membangun dan negara-negara maju. Sektor ini jugalah yang telah menyumbang kepada asas pembentukan ekonomi Malaysia di dalam era selepas merdeka yang mana masa tersebut ,majoriti penduduk penduduk tertumpu kepada aktiviti ekonomi berasaskan pertanian dan perlombongan.
Namun, dengan kepesatan pembangunan dan kemajuan negara, sektor pertanian beransur-ansur dipandang sayu,para petani juga tidak lagi berminat menjalankan kerja-kerja tani yang dahulunya pernah menjadi perkerjaan turun-temurun,lebih parah,generasi pelapis yang diharapkan akan meneruskan pekerjaan turun temurun itu lebih berminat berhijrah ke bandar-bandar besar mencari pekerjaan yang lebih menguntungkan dan standing dengan kelayakan mereka untuk mendapakan kehidupan yang lebih terjamin.
Selain itu, selari dengan ojektif kerajaan untuk meningkatkan peluang pekerjaan juga menjadi satu isu kepada industri pertanian dimana menyebabkan tenaga-tenaga muda untuk menguruskan industri pertanian semakin berkurang. Hal ini, kerana imej pekerjaan di sektor perindustrian dilihat lebih tinggi dan memiliki kemudahan sosial yang lebih baik,peluang membaiki taraf ekonomi melalui pendapatan di sektor perkilangan dan perkhidmatan lebih terjamin,
Kekurangan ini akan menyebabkan perancangan yang baik dan pengurusan yang cekap tidak dapat dilaksanakan. Dismping itu, kekurangan dari segi pendidikan juga menyebabkan satu punca untuk golongan petani mendapatkan modal kerana mereka sukar memperolehi kredit daripada inititusi kewangan. Kekurangan modal merupakan penghalang untuk mereka menyerap teknologi moden. Disebabkan kekurangan pengetahuan tentang teknologi moden, kebanyakan petani tidak mengunakan baka benih atau baja yang mempunyai pengeluaran tentang teknologi moden.

Kepentingan bidang pertanian
Sektor pertanian yang merupakan sektor ekonomi primer amatlah penting dari segi kepentingan sosial,ekonomi dan ekologi. Menuju kearah Wawasan 2020 merupakan impian dan visi semua rakyat Malaysia untuk menjadikan sebuah negara perindustrian yang maju dan berdaya saing.
Kepentingan sektor pertanian yang mampu keadilan sosial dapat dilihat melalui sumbangannya dalam meluaskan lagi peluang pekerjaan dan sebagai sumber pendapat utama kepada pendudu desa. Jurang kemiskinan juga dapat dirapatkan melalui pembangunan sektor ini. Majoriti masyarakat desa masih miskin dam ketinggalan, malah kehidupan mereka yang diumpamakan ibarat ‘kais pagi, makan pagi,kais petang ,makan petang’. Hal ini dapat diadaptasi melalui pembangunan sektor pertanian dengan bantuan kerajaan dari segi pemodalan, ewangan ,khidmat nasihat ,teknologi ,penyelidikan serta pembangunan. Hasil pertanian dapat dilipat gandakan melalui pembangunan sektor ini dan secara langsungkan menambahkan lagi peluang pekerjaan masyarakat desa dan meningkatkan pendapatan. Justeru, keadilan sosial dan pengagihan kekayaan yang seimbang dapat dicapai. Salah satu usaha kerajaan yang efektif ialah skim Felda. Melalui skim ini, tanah pertanian yang luas diagihkan mengikut nisbah yang sama rata kepada penduduk desa untuk dimajukan.
Selain itu, sektor pertanian merupakan bekalan bahan mentah yang amat penting kepada sektor ekonomi merupakan sektor ekonomi sekunder dalam pemprosesan makanan. Hasil pertanian merupakan input yang digunakan dalam proses pengeluaran bahan makanan yang boleh dijadikan sebagai produk eksport. Eksport makanan menggunakan hasil pertanian adalah seperti mentega,serbuk koko, serbu lada hitam dan pelbagai.
Disamping itu, jaringan eksport yang kini gian pesat membangun standing dengan negara-negara maju turut menjadi kepentingan dalam bidang pertanian di Malaysia. Sumber aliran masuk wang asing merupakan kepentingan dalam meingkatkan ekonomi negara dalam bidang pertanian,sebagai contoh pembelian baja dan anak-anak benih yang lebih bermutu dan berkualiti dari negara-negara luar seperti china, jepun dan negara-negara lain.

Potensi Bidang Pertanian
Sektor pertanian bukan lagi industry yang malap, sebaliknya ia mempunyai banyak potensi jika diceburi secara giat oelh pihak swasta dalam projek-projek pengeluaran bahan makanan seperti yang digariskan oleh dasar pertanian Negara Ketiga. Banyak peluang yang boleh diambil oleh pihak swasta selain untuk mengurangkan penggantungan kepada bahan makanan import.
            Pandangan masyarakat yang masih menganggap sektor pertanian sebgai sebuah sektor yang tidak mempunyai daya maju atau dikaitkan dengan faktor kemiskinan dan kedaifan haruslah diubah persepsinya supaya negara kita dapat mencapai tahap ekonomi dalam sektor pertanian selari dengan ekonomi dunia.
Selain itu, usaha dalam memajukan sektor pertanian perlu dibuat secara besar-besaran dan berterusan sebagai contoh, di komersialkan,latihan dan bengkel amali untuk golongan petani-petani dan sekaitannya serta penggunaan teknologi moden juga harus dipertingkatkan agar penghasilan produktiviti dapat ditingkatkan.
            Pengalaman negara-negara maju, seperti jepun dan sebagainya, penggunaan teknolohi moden khususnya mampu menyumbang kepada peningkatan hasil pengeluaran dn kualiti komoditi pertanian mereka dan menjaminkan hasil dan peroleh pendapatan yang tiggi. Disamping itu, pengeluaran mengikut kaedah moden dan terkini dapat menjimatkan tenaga kerja dan tenaga buruh kasar.
            Sektor pertanian semakin penting dalam menghadapi keadaan dunia yang semakin mencabar, dimana keadaan dunia perdagangan selari dengan proses globalisasi dan liberalisasi pasaran seperti pelaksanaan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA 2003) dan Pertubuhan Perdagangan Dunia(WTO 2005)
Bagi memastikan sektor pertanian terus menjadi lebih menarik dan mendapat sambutan dimata rakyat, kerajaan telah membuat peruntukan kepada sektor pertanian dan asas tani melalui belanjawan yang telah disediakan  insentif tambahan bagi sektor ini, khususnya bagi projek pengeluaran makanan, Industri Kecil dan Sederhana (IKS) Insentif ini termasuklah pengecualian cukai.
Komitmen kerajaan terhadap sektor pertanian cukup tinggi. Selaku Menteri Kewangan, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad semasa membentangkan Belanjawan 2002 pada 19 Oktober lalu, menekankan betapa pentingnya aktiviti pertanian dan pengeluaran makanan. Dan sektor pertanian telah dijadikan sebagai salah satu penjana pertumbuhan ekonomi negara di samping jaminan keselamatan makanan negara, beberapa insentif yang amat menarik telah diumumkan.
Antara insentif-insentif berkenaan meliputi pemberian pengecualian cukai pendapatan 100 peratus bagi tempoh lima tahun ke atas pelaburan semula yang dibuat oleh syarikat-syarikat yang sedang beroperasi; memanjangkan insentif yang disediakan melalui Belanjawan 2000.
Sektor pertanian sedang menghadapi cabaran globalisasi dan liberalisasi yang perlu ditangani melalui pemanduan pasaran dan teknologi. Industri pertanian perlu kembali menjadi penjana kepada pertumbuhan ekonomi negara dan mencipta peluang pekerjaan kepada sebilangan besar rakyat negara ini.
Dengan langkah-langkah yang sedang diambil oleh pihak Kementerian Pertanian, kita yakin negara ini dapat mengeluarkan makanan sendiri. Seperti sektor lain, kita mengharapkan pertanian akan meletakkan Malaysia sebagai pengeksport hasil-hasil pertanian dan makanan tropika di dunia.
Cabaran/halangan bidang perniagaan dalam pertanian
·         Keluasan tanah yang terhad
Keluasan tanah yang terhad juga memberi impak kepada pengusaha pertanian menghadapi halangan atau masalah yang berkaitan dengan tanah seperti keluasan tanah yang tidak ekonomik,kekurangan tanah kosong bagi melakukan aktiviti pertanian merupakan halangan yang sangat signifikan bagi kawasan bandar kerana persaingan guna tanah ntuk pembangunan lain. Lazimnya, aktiviti pertanian akan bertolak ke pinggir bandar.
Selain itu, halangan terhadap kekurangan tanah didalam kawasan bandar, keluasan tanah yang tidak ekonomik juga menjadi penghalang dalam aktiviti pertanian bandar. Pengusaha pertanian mempunyai tanah untuk bertani di dalam bandar, namun saiz atau keluasan tanah amat terhad dan menyukarkan mereka untuk meluaskan aktiviti pertanian mereka. Disamping itu, mencari tanah yang sesuai untuk tanaman juga menjadi halangan dalam aktiviti pertanian bandar.
·         Halangan modal
Selain itu, kekurangan modal juga dikesan sebaigai salah satu cabaran dan halangan, ini kerana modal merupakan salah satu input penting didalam apa jua kegiatan ekonomi. Dengan itu, aktiviti pertanian amatlah memerlukan modal yang besar untuk menanggung kos-kos pengeluaran, seperti baja, benih-benih, jentera-jentera dan sebagainya. Pengusaha pertanian menghadapi halangan modal dari segi penggunaan modal semula dalam aktiviti pertanian itu sendiri. Kebanyakan pengusaha mengalami kekangan kewangan untuk membeli alatan pertanian dan perkakas-perkakas lain yang diperlukan. Dengan itu, masalah kekurangan modal ini adalah disebabka kemudahan kredit dan input yang terhad. Pengeluaran pertanian dapat ditingkatkan secara berkualiti sekiranya wujud kemudahan kredit ia lebih memudahkan  untuk penggunaan input pertanian supaya dapat dirancang dengan baik dari segi penghantarannya serta penggunaannya.

Sokongan dan bantuan kerajaan kepada pertanian
Kemudahan sokongan dan bantuan perniagaan merupakan bantuan serta perkhidmatan yang diberi oleh kerajaan dan agensi-agensi swasta untuk membantu usahawan dalam memulakan perniagaan baharu atau untuk membangunkan perniagaan yang sedia ada. Bentuk-bentuk kemdahan sokongan dan antuna yang disediakan ialah bantuan kewangan , bantuan teknikal, bantuan maklumat, khidmat nasihat dan perundingan, latihan, seminar dan bengkel kerja, program-program pembangunan usahawan serta bantuan penyelidikan dan pembangunan.
·         Bantuan kewangan
Kemudahan kewangan dapat membantu usahawan untuk membiayai sesuatu perniagaan nahary atau mengembangkan perniagaan yang sedia ada. Untuk tujuan ini, usahawan boleh mendapatkan bantuan kewangan atau dana daripada agensi kerajaan seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA), bank perdagangan dan institusi kewangan yang berlesen
·         Bantuan pemasaran
Kemudahaan pemasaran adalah sangat penting dalam  membantu usahawan untuk mengedar dan memasarkan produk atau servis sama ada didalam negara atau diperingkat antarabangsa. Antara agensi-agensi kerajaan yang menyediakan bantuan ini ialah MARA, FAMA, MATRADE
·         Latihan , seminar, dan bengkel kerja
Tujuan latihan utama latihan, seminar dan bengkel kerja ini adlah untuk menanam dan meningkatkan keusahawanan melalui latihan peningkatan keusahawanan serta member pendedahan kepada para usahawan dan bakal-bakal usahwan tentang cara-cara pengurusan perniagaan yang lebih bersistematik.
·         Bantuan maklumat,khidmat nasihat dan perundingan
Para usahawan dan bakal-bakal usahawan perlu mendapatkan maklumat tentang peluang-peluang perniagaan, perangkaan,penemuan-penemuan baharu,teknologi,penyelidikan dan maklumat-maklumat lain yang berkaitan dengan pernigaansama ada sebelum memulakan perniagaan aau untuk tujuan mengembangkan perniagaan. Kemudahan –kemudahan maklumat ini bole diperoleh di Institusi Keusahawanan Negara(INSKEN) dan dipusat Bimbingan Usahawan Negara(PBUN) yang mana berperanan sebai pusat rujukan juga menyediakan khidmat nasihat keusahawanan.

Kesimpulan
Usaha bagi mentransformasikan sektor pertanian supaya menjadi lebih moden, dinamik dan berdaya saing akan diteruskan. Usaha-usaha ini amatlah penting memandangkan pasaran global akan mengalami liberalisasi perladangan akibat perlaksanaan AFTA dan rundingan WTO. Hasil pengeluaran pertanian dan produk yang diproses negra kita perlu mempunyai kecekapan kos dan berkualit supaya dapat bersaing dengan keluaran daripada negara-negara pengeluar yang lain. Sektor pertanian yang lebih moden,dinamik dan berdaya saing akan juga menjamin petani, penternak dan nelayn untuk meraih pendapatan yang lebih tinggi dan stabil.

 Rujukan
·         Buku
1.    Keusahawanan teori dan praktis, Norita deraman
2.    Entrepreneurship (OUM), Norashidah Hashim
·         Website
2.    www.moa.gov.my



No comments:

Post a Comment