1.0 PENGENALAN
Perdagangan elektronik, e-dagang
atau dalam Bahasa Inggerisnya Electronic Commerce (EC) adalah sebuah sistem
perniagaan dan jual beli yang banyak menggunakan kemudahan teknologi maklumat
terutama telekomunikasi canggih sehingga dapat melindungi dan memuaskan penggunanya
iaitu yang terdiri daripada penjual, pembeli dan pihak ketiga seperti bank,
syarikat kewangan, syarikat kad kredit, pengeluar sijil pengesahan digital dan
lain-lain lagi. Melalui konsep e-dagang ini, masa kerja dan urusniaga menjadi
lebih fleksibel, boleh memiliki pertubuhan/syarikat maya atau hanya beroperasi
di rumah dan pasaran perniagaannya adalah lebih meluas iaitu serata dunia dan
ia beroperasi 24 jam tanpa henti.
Dengan
E-dagang, sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan transaksi jual dan
beli dari dan di mana sahaja di serata dunia. Pra syarat terpenting untuk
menjalankan perniagaan dalam suasana yang menggunakan teknologi e-dagang ini
ialah pemilikan kelengkapan IT yang sesuai dan prasarana telekomunikasi yang
membolehkan anda mengkases Internet. Penggunaan e-dagang dijangka akan melonjak
naik dari setahun demi setahun sesuai dengan peningkatan penerimaan IT di
kalangan masyarakat. Walau bagaimanapun, perkara yang membelenggu penerimaan e-dagang
secara lebih meluas di kalangan khalayak ramai ialah persepsi bahawa e-dagang
masih tidak boleh dipercayai dari segi keselamatan dan kepercayaannya
berbanding dengan cara-cara tradisional perdagangan.
Terdapat pelbagai maksud dan
istilah berkaitan konsep ini. Sebagai contohnya e-dagang atau e-perniagaan yang
kedua-duanya merangkumi maksud transaksi elektronik yang sama seperti
Perniagaan kepada Perniagaan, Perniagaan kepada Pengguna, Pengguna kepada
Pengguna ,mobile commerce dan lain-lain lagi. Terlalu banyak
pentafsiran berkaitan e-dagang dan e-perniagaan ini, dan sekiranya di lihat ia
nya adalah sama yang membezakannya hanyalah istilah sahaja. Konsep berkaitan
e-dagang ini bergantung kepada pandangan seseorang itu. Walaubagaimanapun, ia
meliputi segala aspek urusan perdagangan dan kewangan yang bukan hanya
bergantung kepada urusan jual beli semata-mata. Ia juga berperanan bagi
meluaskan hubungan perdagangan ke serata dunia menerusi penggunaan teknologi
masa kini yang tidak terbatas.
Tambahan pula, skop e-dagang
ini meliputi pelbagai pihak antaranya penjual, pelanggan, pembeli, orang awam
dan juga organisasi. Perlu diketahui juga, perkembangan e-dagang ini
bermula daripada internet. Hal ini membuktikan penggunaan internet
merevolusikan aktiviti perdagangan menjadi aktiviti terpenting dalam mengutamakan
perkembangan ekonomi yang pesat dan maju. Kewujudan e-dagang juga berupaya
melicinkan perjalanan aktiviti perniagaan dan transaksi kewangan tidak mengira
had dan sempadan. Segala perhubungan dan penyebaran informasi perdagangan
mencorakkan titik penting dalam pengusaha mengembangkan dan memperluaskan
penggunaan e-dagang secara global.
2.0 SEJARAH
DAN EVOLUSI E-DAGANG
Kesan
e-dagang berlaku dalam beberapa fasa. Dalam fasa pertama (1994-1997), e-dagang
berkait dengan pengenalan memastikan bahawa semua orang mempunyai laman web dan
memenuhi tuntutan bahawa semua syarikat besar atau kecil mempunyai laman web
mereka tersendiri. Orang ramai masih tidak pasti sebab dan mengapa mereka
melakukannya tetapi mereka perlu memastikan kewujudan mereka dalam alam maya di
sedari masyarakat.
Fasa
kedua e-dagang (1997-2000) ialah tentang urus niaga – menjual dan membeli
menggunakan medium digital. Tumpuan dalam fasa ini ialah kepada aliran pesanan
dan hasil kasar. Antaranya ialah menemukan pembeli dengan penjual yang tidak
mungkin akan bertemu pada masa lalu. Sebahagian daripadanya hanya sekadar
melakukan urus niaga yang pada masa dahulunya di lakukan melalui pesanan belian
kertas dan mengatakan bahawa perniagaan ini dilaksanakan melalui internet
walaupun maksud perubahan itu agak remeh. Namun, dalam fasa ini tumpuan
diberikan kepada aliran pesanan melalui cara : model perniagaan “mengapa perlu
jual sedangkan anda boleh memberinya percuma”. Akibatnya banyak syarikat
memasuki fasa ini seperti Value America sukar bertahan, berada dalam keadaan
tenat atau dibebani hutang besar.
Kini
e-dagang memasuki fasa ketiga (2000-?), dengan menumpukan perhatian kepada
bagaimana internet boleh mempengaruhi keberuntungan. Keberuntungan tidak
bermakna sekadar meningkatkan hasil kasar tetapi mengurangkan margin kasar.
Fasa ini dinamakan sebagai e niaga dan ia merangkumi semua aplikasi dan proses
yang membolehkan syarikat menjalankan urus niaga perniagaan. Selain merangkumi
e-dagang, e niaga juga merangkumi aplikasi bahagian depan dan sokongan yang
membentuk enjin teras untuk perniagaan moden.
E-dagang
boleh di bahagikan kepada dua jenis iaitu e dagang di antara perniagaan dengan
perniagaan dan e-dagang di antara perniagaan dengan pengguna. E-dagang di
antara perniagaan dengan perniagaan melibatkan transaksi di antara dua muka
atau lebih syarikat di mana satu pihak merupakan syarikat pembekal kepada satu
pihak yang lain. E-dagang di antara perniagaan dengan pengguna pula melibatkan
transaksi di antara penjual produk akhir dengan
pengguna.
E
dagang menggunakan Internet untuk mewujudkan satu rangkaian yang menyatukan
pelanggan, penjual dan pihak ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat
kad kredit dan sebagainya dalam satu persekitaran elektronik yang selamat untuk
semua pihak. Dengan adanya e-dagang, sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan
transaksi jual beli di mana sahaja di dunia. Ia kini di gunakan secara meluas
terutamanya di Negara barat malah di akui oleh syarikat antarabangsa dan pakar
pasaran sebagai satu sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh di
abaikan. Internet pula menjadi salah sebuah lokasi perniagaan utama yang
menjalankan urusan jual beli barangan dan perkhidmatan. Aktiviti e-dagang
merangkumi penggunaan laman web bagi tujuan penjualan produk atau perkhidmatan
kepada pelanggan.
3.0
KEPENTINGAN E DAGANG DALAM PERNIAGAAN
Kepentingan e-dagang
dalam perniagaan dapat di lihat dari pelbagai sudut antaranya memberi
keselesaan membeli-belah dalam ketenteraman rumah dimana keadaan ini memberi
peluang kepada pembeli untuk berbincang bersama ahli keluarga sebelum membuat
pembelian. Setiap belian yang menepati keperluan seisi keluarga adalah
menjimatkan. Selain itu e-dagang berupaya memberi maklumat yang mesra pelanggan
dan terkini. Kemesraan ini terletak kepada susun atur yang mudah untuk
dilayari serta mempunyai penerangan untuk setiap barangan dalam laman web.
Para peniaga juga
boleh membuat promosi dengan mudah iaitu mengiklankan setiap produk mereka
dengan menggunakan kemudahan Internet seperti Khidmat Pesanan Ringkas (SMS),
e-mail dan pelbagai medium lain. Kerja-kerja promosi bukan sahaja dapat
dijalankan dengan mudah, malahan kosnya juga dapat dikurangkan, antaranya kos
pengangkutan, kos sewaan, insurans kawalan dan tenaga kerja dalam aktiviti
promosi. Penggunaan e-dagang dalam perniagaan juga dapat membantu
menyampaikan maklumat perniagaan kepada pihak berkenaan seperti pelanggan
dengan pantas dalam masa yang singkat secara tidak langsung dapat menyebarkan
maklumat dengan lebih pantas, efisyen dan tepat. Kaedah e-dagang ini juga
memberi kebaikan kerana semua syarikat-syarikat yang berhubung baik sebagai
pembeli, penjual ataupun penyedia perkhidmatan mempunyai satu rangkaian yang
sama. Dengan cara tersebut, sebarang urusan pertukaran maklumat dan transaksi
perniagaan dapat di jalankan secepat mungkin tanpa mengisi borang kertas.
Kebanyakan syarikat menggunakan
sistem e-dagang kerana ianya mudah dikendalikan dan boleh membantu meningkatkan
keuntungan. Disamping itu juga, ia banyak memberi peluang kepada pihak
pembekal-pembekal dan juga pihak peniaga tidak kira di mana mereka beroperasi.
E-dagang kini semakin berkembang dan menjadi perhatian terutama kepada industri
yang melibatkan perdagangan, perniagaan, pelaburan, perbankan, sektor awam
mahupun swasta dan sebagainya.
Terdapat beberapa
syarikat yang telah menyesuaikan penggunaan aplikasi menerusi e-dagang ini
dengan cara atau kaedah yang disarankan seperti kewujudan laman sesawang untuk
memudahkan urusan perniagaan, perkongsian maklumat dan sebagainya. Dengan
wujudnya laman sesawang sedemikian, ia membolehkan urusan jual beli dilakukan
dengan hanya perantaraan menerusi internet sahaja. Justeru itu, ianya
sudah pasti akan dapat mengurangkan kos dari segi logistik dan pengurusan juga mampu
meningkatkan hasil jualan yang lebih menguntungkan.
4.0
TAHAP PENGGUNAAN E DAGANG DI MALAYSIA
Di Malaysia terdapat 21 juta
pengguna internet daripada 30 juta penduduk di Negara ini. Bagaimanapun, kadar
penggunaan e-dagang masih kecil berbanding negara lain dan kita lihat
pelaksanaan Zon Perdagangan Bebas Digital mampu meningkatkan lagi pergerakan
perdagangan dalam platform berkenaan kata Timbalan Menteri Perdagangan
Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Chua Tee Yong. Penggunaan perniagaan berkonsepkan e-dagang ini
wujud apabila pihak kerajaan menubuhkan badan yang memberi keutamaan dalam
penggunaan internet. Dapat dilihat pada tahun 2006, kerajaan telah melancarkan
kesemua sistem perkhidmatan awam menggunakan sistem online atau atas talian
dalam urusan rasmi mashupun urusan perniagaan sesama kerajaan. Pendekatan
tersebut dilaksanakan setelah melihat perkembangan penggunaan aplikasi menerusi
online meresap begitu pesat di beberapa negara dan kerajaan melihatnya sebagai
satu kaedah yang terbaik. Oleh demikian, pengukuran sasaran oleh kerajaan di
gunakaan dalam memastikan mutu perkhidmatan berasaskan e-dagang mampu di terima
pakai dan di sesuaikan oleh perkhidmatan yang di tawarkan kepada pengguna.
Datuk Seri Ismail Sabri
Yaakob juga berkata, bilangan usahawan desa yang menggunakan kemudahan e-dagang
pada ketika ini sangat kecil dibandingkan dengan usahawan di kawasan bandar yang
menggunakan kaedah tersebut secara meluas. Katanya, e-dagang atau perniagaan
secara dalam talian penting untuk dipelajari kerana kaedahnya tidak memerlukan
modal yang besar, kurang menggunakan tenaga kerja selain tidak perlu menyewa
kedai untuk mempamerkan produk yang mahu dijual.
Menurut
CyberSecurity Malaysia, e-perniagaan mula berkembang di negara ini sebelum
tahun 2009. Namun, kerana masyarakat Malaysia masih ragu-ragu dengan
keberkesanan kaedah itu, mereka hanya mula menerima kemudahan teknologi e-perniagaan
sekitar tahun 2010 dan semakin pesat pada tahun ini. Oleh kerana sistem perniagaan
e-perdagangan itu masih baru maka pengguna Internet di negara ini begitu teruja
untuk mencubanya sedangkan ketika mula-mula muncul, tidak ramai yang sedar
tentang risikonya.
Beberapa
polisi dan juga strategi telah diambil oleh pihak kerajaan dan juga para
peniaga bagi memastikan perniagaan secara e-dagang di Malaysia dapat di
jalankan dengan lebih berkesan. Namun begitu, terdapat beberapa isu dan juga
perkara yang perlu diberi perhatian semasa melakukan perancangan dan juga
polisi serta strategi bagi e-dagang di Malaysia. Hal ini adalah termasuk dengan
perkara yang melibatkan kepelbagaian adat resam, agama dan juga kebudayaan
kerana Negara kita terdiri daripada masyarakat majmuk yang berbilang kaum. Ini
akan menjadikan kelainan dalam merencanakan polisi dan juga strategi bagi
e-dagang ni Negara ini. Pihak kerajaan dan juga pihak swasta perlulah memainkan
perasan dalam memastikan polisi dan strategi ini dapat di jalankan.
5.0 CABARAN DAN HALANGAN PENGGUNAAN E DAGANG
Halangan sebenar kepada
pertumbuhan perdagangan elektronik ialah ketiadaan antara muka yang mesra
pengguna pada masa ini di samping ketiadaan proses penggunaan yang ‘dramatik’.
Peruncit dan pemborong yang dapat memindahkan ciri ‘lihat dan rasa’ ini kepada
perniagaan dalam talian akan mencapai kejayaan. Dalam e-dagang, kita memasuki
fasa baru dalam sejarah perniagaan : era reka bentuk e niaga. Cabaran yang
dihadapi syarikat hari ini ialah dalam penciptaan dan perlaksanaan corak e
niaga yang berkesan.
Antara
cabaran dan risiko penggunaan e-dagang ialah membuat pembayaran pendahuluan
terhadap barangan yang ingin dibeli tetapi tidak menerima barangan tersebut. Ini
boleh berlaku sekiranya barangan tersebut dibeli menerusi blog, laman sosial
atau emel terus dari individu tertentu yang tidak dikenali dan tidak disahkan
sama ada berdaftar atau tidak sebagai peniaga online melayari laman web palsu
atau laman tiruan yang menyerupai laman web berdaftar. Ini dikenali sebagai
laman web phishing. Pengguna sukar untuk membezakan laman web yang sebenar dan
laman tiruan kerana kedua-duanya sama dan yang membezakan laman-laman web
tersebut adalah alamat URL. Agak sukar untuk membuktikan penipuan online dan
mendapatkan semula wang pendahuluan, dan agak sukar untuk mendapat pembelaan
sewajarnya sekiranya berlaku pertikaian dan urusan jual beli secara online.
Bentuk
penipuan lain ialah pembeli menipu penjual dengan cara membeli barangan secara
online di laman e-perniagaan yang sah tetapi bayaran dibuat dengan menggunakan
maklumat kad kredit seperti nombor kad kredit yang dicuri atau kad kredit yang
diklon. Cyber Security juga mengesan kes pembeli menipu penjual yang
mengiklankan barang untuk dijual di Internet. Pembeli memalsukan pembayaran
dengan menghantar notifikasi palsu kepada penjual, kononnya dari PayPal
mengatakan wang telah dimasukkan oleh pembeli ke akaun penjual. Kemudian penjual
tertipu dengan notifikasi palsu tersebut dan terus menghantar barang kepada
pembeli. tetapi wang sebenarnya tidak dimasukkan ke akaun penjual. Bagi peniaga
pula, mereka berdepan cabaran besar bagi memastikan laman e-perniagaan mereka
selamat dan cabaran tersebut antara lain, ialah mengenal pasti kelemahan dan
risiko laman web mereka digodam oleh penjenayah siber dan seterusnya, mengambil
langkah berjaga-jaga dengan cara pemasangan peralatan dan perisian tertentu
bagi mengatasi risiko tersebut.
Selain
itu, cabaran yang di hadapi di Negara luar juga sedikit sebanyak memberi kesan
terhadap perkembangan e-dagang di Malaysia. Ini kerana perkembangan e-dagang
dari negara luar akan memberi impak yang positif terdapat penggunaan e-dagang
di Malaysia memandangkan masyarakat di Malaysia selalunya di kategorikan
sebagai masyarakat yang lambat menerima sesuatu teknologi baru. Masyarakat di
Malaysia amat sukar menerima terus sesuatu teknologi baru tanpa adanya bukti
atau perkembangan yang positif dari negara luar akan kejayaan sesuatu teknologi
baru yang di gunapakai.
Mengulas
lanjut mengenai persepsi atau tanggapan masyarakat ketika ini berkenaan
pembelian secara online, generasi Y
lebih mudah mempercayai dan menggunakan teknologi e-perniagaan kerana mereka
telah membesar dengan keperluan teknologi mudah alih dan internet. Namun
golongan berumur 35 tahun ke atas mengambil masa untuk membeli melalui
e-perniagaan kerana sudah menjadi kebiasaan bagi mereka untuk memastikan
kualiti barangan yang dibeli secara dekat dan menyaksikan sendiri kewujudan
premis perniagaan.
6.0
FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN E DAGANG
Terdapat pelbagai faktor pendorong yang menyebabkan
kepada penggunaan e-dagang ini. Diantara salah satu faktor tersebut ialah
kemudahan untuk mengakses internet. Laman web e-dagang boleh berfungsi
sebagai alat untuk berkomunikasi dan berhubung bagi pelanggan dan orang
awam. Hasil kajian turut mendapati bahawa faktor mudah digunakan turut memberi
kesan terhadap keinginan seseorang untuk membeli secara atas talian. Pada masa
kini, kita dapat lihat pelbagai perniagaan secara online di lakukan melalui Facebook,
Instagram, Wechat dan WhatsApp. Lazimnya, pengguna akan mengenal pasti atau
mencuba sesebuah aplikasi yang disediakan untuk mengetahui kemudahan dan
keistimewaan yang ditawarkan seterusnya mempengaruhi pengguna untuk terus
mencuba atau menggunakan sistem tersebut.
Seterusnya faktor
kepercayaan. Ia menggalakkan lebih banyak penggunaan teknologi e-dagang,
menjadikan proses e-transaksi lebih mudah, meningkatkan tahap penerimaan dan
penggunaan e-dagang, membawa kepada peningkatan komitmen pengguna, meningkatkan
kepuasan pelanggan,mengekalkan hubungan dengan pelanggan dan membantu
memperoleh faedah yang kompetitif. Disamping itu, kesetiaan pelanggan juga
adalah merupakan salah satu faktor. Ia wujud apabila terdapat komitmen yang
kuat dalam sesuatu jenama dan ini penting bagi mengambil kepercayaan pelanggan
yang berterusan terhadap jenama yang dibeli.
Jika pengguna telah
mempercayai sesuatu jenama ia akan mempengaruhi dan mengesyorkan kepada
orang lain. Oleh itu, banyak syarikat menggunakan pemasaran pertahanan strategi
bagi meningkatkan bahagian pasaran dan keuntungan mereka dengan memaksimumkan
pengekalan pelanggan. Konsep "Online Shopping" menjadi trend pada
hari ini. Faktor kemudahan dan kecepatannya seolah-olah menjadi sebab yang
paling jelas kenapa pembeli lebih suka membeli-belah dalam talian.
Faktor lain yang
mempengaruhi pengguna untuk membeli-belah dalam talian adalah persaingan harga
dan tawaran yang ditawarkan oleh peniaga dalam talian. Dengan membeli online
pengguna dapat menjimatkan wang kerana harga yang lebih murah di tawarkan
oleh peniaga dalam talian berbanding di luar. Pengguna amat
menitikberatkan kos pembelian semasa menggunakan
pembelian secara talian ini. Harga yang berpatutan akan menjadi pilihan pertama
termasuklah kualiti barangan atau produk. Faktor keselamatan pula
merupakan faktor yang paling penting dalam penggunaan e-dagang dimana
berlakunya urusan perpindahan transaksi seperti urusan pembelian secara atas
talian ini melibatkan penggunaan perpindahan kad kredit ataupun menerusi kad
debit. Penggunaan transaksi ini boleh mengundang kepada pencerobohan maklumat
peribadi dan akaun pengguna seperti kecurian kata laluan, pengodaman, dan spam.
Dari sudut organisasi pula, faktor yang mendorong
organisasi menggunakan e-dagang dalam perkhidmatan mereka adalah kerana
e-dagang kini semakin meluas di gunakan di kalangan masyarakat terutamanya di
negara-negara barat. E-dagang juga telah menjadi satu alternatif wajib untuk
apa jua jenis perniagaan yang ingin ke persada antarabangsa. Salah satu
kebaikan dan keuntungan daripada menggunakan kaedah e-dagang ini adalah
perangkaian dan integrasi di antara semua syarikat yang berhubung baik sebagan
pembeli, penjual ataupun penyedia perkhidmatan yang berkenaan. Dengan
menggunakan kaedah ini, pertukaran maklumat dan juga transaksi perniagaan dapat
di jalankan dalam sekelip mata. Cara ini dapat menggantikan cara yang dahulunya
mungkin dibelenggu dengan kerenah borang-borang kertas. Secara idealnya, semua
ini dapat di jalankan dengan lebih efisyen oleh semua pihak yang terlibat dalam
rangkaian e-dagang.
7.0
KESIMPULAN
E-dagang merupakan sistem perniagaan dan jual beli yang menggunakan
kemudahan teknologi maklumat serta alat telekomunikasi canggih yang dapat
melindungi dan memuaskan penggunanya yang terdiri daripada penjual, pembeli dan
pihak-pihak yang ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat kad kredit,
serta pengeluar sijil pengesahan digital. Peniaga perlu sentiasa bersedia
dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran supaya dapat terus ke hadapan mengikut arus
globalisasi. Malah, mereka juga harus terus kreatif dan inovasi untuk bersaing
dengan pesaing lain memandangkan semakin ramai peniaga yang menceburkan diri
disebabkan kemudahan dan keuntungan yang memberangsangkan daripada perkhidmatan
e-dagang
Pembelian
secara online adalah selamat sekiranya pengguna berurusan dengan pihak yang
sah. Pengguna perlu memastikan peniaga e-perniagaan adalah syarikat yang
berdaftar dan mengamalkan polisi jual beli barangan yang jelas mengikut amalan
e-perniagaan yang baik. Ini boleh dilakukan dengan menjalankan kaji selidik
terhadap sesebuah syarikat e-perniagaan ataupun dengan mengenal pasti
pensijilan pihak ketiga seperti Malaysia Trustmark. Oleh itu, pengguna Internet
di Malaysia yang membuat pembelian secara online boleh meningkatkan keyakinan
memanfaatkan sistem tersebut melalui kaedah pengesahan daripada pihak ketiga
iaitu organisasi bebas yang diberi kepercayaan oleh kerajaan untuk menilai dan
memantau pemilik e-perniagaan tersebut.
Perkembangan e-dagang di Malaysia sememangnya sudah berada
pada tahap yang melonjak meningkat dari semasa ke semasa. Dengan usaha dan
inisiatif daripada pelbagai lapisan masyarakat dan kerajaan agar memastikan
sistem e-dagang ini di impimentasikan sepenuhnya oleh masyarakat di Malaysia. Pelbagai faktor dan kerangka
dan pembinaan infrastuktur telah membangun kelak. Ia sejajar dengan
perkembangan pesat sistem e-dagang
telah diterapkan oleh beberapa Negara maju dan sedang membangun bagi memacu
ekonomi masing-masing.
RUJUKAN BUKU
Dr Ravi Kalakota & Marcia Robinson.
(2008). E niaga 2.0 : Panduan Untuk
Berjaya. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad
Don Tapscott. (2006). Rangka tindakan ekonomi digital : Membina Kekayaan Dalam Era E-Niaga.
Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad
RUJUKAN
AKHBAR
Selasa,
22 November 2016 @ 7:15 AM – perkasa e dagang – harian metro
Rabu,
30 November 2016 @ 12:19 AM - Usahawan desa diperkasa E-Dagang – Oleh Azrul
Hakimie Anuer
http://ww1.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20131202/ke_01/Ancaman-jenayah-e-dagang
Saya ingin berkongsi kesaksian mengenai bagaimana perkhidmatan pendanaan Le_Meridian membantu saya dengan pinjaman sebanyak 2,000,000.00 USD untuk membiayai projek ladang ganja saya, saya sangat berterima kasih dan saya berjanji untuk berkongsi syarikat pembiayaan ini kepada sesiapa yang mencari jalan untuk mengembangkan perniagaannya project.the syarikat adalah syarikat pembiayaan. Sesiapa yang mencari sokongan kewangan perlu menghubungi mereka di lfdsloans@outlook.com Atau lfdsloans@lemeridianfds.com Encik Benjamin juga pada WhatsApp 1-989-394-3740 untuk membuat perkara mudah bagi mana-mana pemohon.
ReplyDelete